Noordereiland

3 januari 2014 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Hier een volgende update vanuit Taupo.
Gelegen aan het lake taupo in het midden van het noordereiland.
Met zicht op tongariro national park en als het ware in een mijnenveld van vulkanan en geotermische activiteit. Met stek voor de volgende weken.

De voorbije dagen ben ik begonnen met het noordereiland te verkennen.
Na de nachtelijke ferry genomen te hebben van picton naar wellington. In e ochtend gestart met regen, en voor het eerst in een maand een rugwindje op de fiets, helaas was dit de enige dag. Van wellington ben ik naar napier gefietst door verlaten gebieden met enkel schapen, koeien, bos bergen en hier en daar een boerderijtje. Op een van deze boerderijen heb ik enkele nachten gespendeert en ook een partijtje tennis gespeeld, wat een zeer welkome en leuke afwisseling was na de regen en winderige dagen. Op men rit door het verlaten maar mooie en soms wat schotse landschap ben ik de langste plaatsnaam tegengekomen, wel wat overdreven lang en onmogelijk om uit te spreken (zie foto's).

In napier aangekomen heb ik 2 dagen genoten van een heerlijk zomerzonnetje om de stad te bezoeken. Het hele centrum is gebouwd in art deco stijl. Na een verwoestende aardbeving in 1930 hebben ze het hele centrum in enkele jaren heropgebouwd in art deco stijl. Dit geeft een zeer mooi stadscentrum in een unieke stijl. En ook de hele stad leeft naar de art deco, met klederdracht muziek en alles wat er bij hoort.
Hier heb ik ook nieuwjaar gevierd met enkele duitsers in het hostel en een afsluitend vuurwerk op het strand met het ruisen van de zee  op de achtergrond.

Op nieuwjaarsdag ben ik vertrokken richting taupo, door de bergen, met heel wat  ups  en downs. Ook een stevige wind die er voor zorgde dat het een lastige 2 daagse was. Al maakte het zonnige weertje en de uitsichten veel goed. Op deze highway was er ook een zwaar ongeluk gebeurt, gevolg de hele weg afgesloten voor  3 uur. En omrijden is geen optie wegens het feit dat een andere weg minstens  200km verder is. Dus wachten en wat met de plaatselijk pers praten die me zowaar geintervieuwd hebben voor een plaatselijk krant. En als fietser mag je vaak ietsje meer omdat je zo een uitzondering bent. Resultaat ik mocht langs het ongeluk passeren een half uur voor alle auto's door mochten. Op het moment dat de media alles aan het filmen was. Een ietwat rare belevenis. En in de avond bn ik dan veilig in taupo aangekomen, waar ik men nu aan het voorbereiden ben voor tongariro national park. Het land van mordor in the lord of the rings met mount doum en een verlaten en doods landschap.

tot de volgende!!
groetjes

1. Margaux en Jerome:
    12 januari 2014
    hey hey hey

mooie foto's!
    we zien je misschien in New Plymouth terug en dan gaan we samen iets drinken ;)

see you soon probably
  2. Lander wantens:
    12 januari 2014
    hey hey, ik ben tot dinsdagmiddag in new plymouth, anders moeten jullie me maar toevoegen via facebook, en dan kunnen we zien om iets te gaan drinken. misschien vanavond ;)