eindelijk zomer

31 januari 2014 - Thames, Nieuw-Zeeland

Na weken van winderig, wisselvallig en soms vrij koud weer is het eindelijk stabiel zomerweer geworden!
De voorbije dagen heb ik heel wat gedaan, beleefd en gezien. Van het kokende en dampende roturoa, naar hobbitton en de witte strande van de coromandel.

Op de weg naar roturoa zag je overal tekenen van vulkanische activiteit.
Van een grote geothermische electriciteitscentrale naar dampen rook en een indringende zwavelgeur met mengeling van rotte eieren.
Het bezoek aan waka wera thermal region met de puhutu geyser campagnepool en kokende modder was zeer indrukwekken. Een heel park vol vulkanische activiteit gaande van kokende rivieren en pooltjes naar kokende modder, een zwavelgrot, zwavelmeer en thermische baden.
Ook rotorua zelf was een en al vulkanische activiteit, met een heel park vul dampen en kokende zaken en rook en hete stoom die van tussen de straatstenen naar boven kwam. Daar heb ik ook genoten van het heerlijke zomerweertje met een bbq en een  nachtje stappen in het nieuw zeelandse uitgaansleven.

Na rotorua ben ik op weg gegaan naar matamata, een klein stadje vooral bekend van de hobbiton movieset. Hier kon je de originele set van the lord of the rings en the hobbit bezoeken. Met de meer dan 40 hobbitholes, de partry tree the green dragon pub en bag end. Zeer mooi en impressionant gedaan en afgewerkt tot in de kleinste details. Een leuke ervaring en zeker waard om te bezoeken.

Hierna ben ik noordelijk gefietst naar de coromandel toe. Hier heb ik eerst een bezoek gebracht aan een kiwi (Rich), die ik enkele weken daarvoor had  ontmoet langsheen the forgotten world highway. En die me had uitgenodigd naar zijn beach house in whangamata. Hier heb ik 2 dagen genoten van de zomer het strand, zonsopgang en heb  ik ook leren surfen. Met als resultaat dat  ik enkele kleine golfjes kon nemen en rechtop het surfboard kon staan.
Na men bezoek ben  ik verder langs de coromandel gefietst via hot water beach, cathjedral cove en uiteidelijk coromandel zelf. Dit met een heerlijk zomerzonnetje, witte stranden en enkele zeer pittige klimmetjes.

Nu ben ik op weg naar auckland  om vandaar een week naar tirir tiri eiland te vertrekken voor een week vrijwilligerswerk en dan als afsluiter the bay of iselands en de kauri forests.