Feestdagen

26 december 2013 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Een prettige kerst voor iedereen!!!!
en een beetje vroeg maar toch ook alvast een gelukkig nieuwjaar.

Het is vrij raar om de feestdagen in de zomer te vieren, zonder koude, sneeuw wind en regen. Maar met zon warme temperaturen en bbq's.
Maar eerst een kort stukje over christchrurch, waar ik toch wel onder de indruk was over hoe een hele stad kan vernield worden door een aardbeving. In het stadscentrum was de helft van de gebouwen ingestort of afgebroken. Alle iet wat oudere historische gebouwen waren gestut omdat ze anders zouden instorten. Een duidelijk beeld hiervan was de kethedraal. Waarvan ze nog steeds niet weten of ze deze geheel gaan afbreken of toch herop gaan bouwen. Ook heel wat lege plekken in het centum, gesloten gebouwen en soms een alleenstaand flatgebouw, waarvan alle omliggende gebouwen gesloopt zijn. Een klein lichtpuntje was de restart mall, een shoppingcentre uit containers waar er leven was en een zeer gezellige sfeer heerste. Samen met het park en de avon river een van de weinige plaatsen met kleur en leven in het centrum. En overal ook druk aan het bouwen om de stad weer levendig en hip te maken.

Na christchrurch ben ik verder noordelijk gefietst richting kaikoura. De stad van whale- en dolphin watch en ander wildleven in de zee. Tijdens een wandeling ben lag ook het hele strand vol met zeehonden, tam en aan het zonnen. je kon zowaar tot naast de zeehondjes komen. zeer leuke ervaring. Na kaikoura ben ik verder noordelijk gegaan richting belheim om daar kerst te vieren. Helaas niet met de fiets in blenheim geraakt, omdat de bagagedrager van men fiets plots brak. Gelukkig zijn de kiwi's zeer vriendelijk en had ik na 5 minuten een lift richting blenheim waar ik men fiets kon repareren.

In belheim zelf heb ik 3 dagen rust genomen en genoten van een heerlijk zomer weertje. samen met alle mensen in het hostel hebben we kerst gevierd met een zomerse bbq. een zwembadje enkele palmbomen, waterballonnengevecht,...
een zeer vreemde ervaring wetende dat het normaal koud en nat is met kerst en ik de laatste 4 jaar ook moest studeren in deze periode.
En nu na kerst op weg naar het noordereiland. Met het zuidereiland sluit ik als het ware een stukje van men reis af, een zalige 2 maand. Maar ook op naar nieuwe avonturen op het noordereiland, de plek met vulkaantoppen, tropische stranden en warmwaterbronnen.

Dus allen alvast prettige feestdagen

lander